Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

(05/08) Odměňování, mzda

Platy funkcionářů bytových družstev a společenství vlastníků jednotek – stav od 1.1.2008

Zpracoval: IKON spol. s r.o., 22.1.2008
 
 
 
A. Odměny členů statutárních orgánů (předseda, místopředseda, člen výboru – vždy podle výpisu z Obchodního rejstříku)  vždy se hradí zálohová daň z příjmu ze závislé činnosti ve výši 15% (ze superhrubé mzdy – viz dále) - § 6, odst. 1, písm.b, c, Zákona o dani z příjmu (dále ZDP), i když nebude podepsáno Prohlášení k dani. K tomu oproti minulé právní úpravě přibývá povinnost hradit zdravotní pojištění  (ZP) v celkové výši 13,5% z hrubé mzdy, kdy 9% platí zaměstnavatel nad rámec vyplacené hrubé mzdy a 4,5% je odváděno z platu zaměstnance.
 
Pro následující příklady musíme nově pracovat i s pojmem tzv. superhrubé mzdy, která znamená hrubou mzdu navýšenou o odvody zaměstnavatele.  
Příklad výpočtu superhrubé mzdy (SHM):
Hrubá mzda (HM) = 10.000 Kč, SHM = 10.000 + (10.000 * 0,09) =                         10.900 Kč
SHM představuje zároveň i celkový mzdový náklad zaměstnavatele.
Čistá mzda zaměstnance se potom stanoví jako HM – náklad na zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem z hrubé mzdy – daň z příjmu ve výši 15% ze superhrubé mzdy, tedy:
10.000 – (10.000 * 0,045) – (10.900 * 0,15) =                                                              7.915 Kč
 
 
B. Odměny členů bytových družstev a kontrolních komisívždy se hradí zálohová daň z příjmu ze závislé činnosti ve výši 15% ze superhrubé mzdy - § 6, odst. 1, písm.b, c, Zákona o dani z příjmu (dále ZDP), i když nebude podepsáno Prohlášení k dani. K tomu oproti minulé právní úpravě přibývá povinnost hradit zdravotní pojištění  v celkové výši 13,5% z hrubé mzdy (v členění dle předchozího odstavce) a dále sociální pojištění v celkové výši 34% z hrubé mzdy, kdy 26% platí zaměstnavatel nad rámec vyplacené hrubé mzdy a 8% je odváděno z platu zaměstnance.
 
Příklad výpočtu superhrubé mzdy v tomto případě:
HM=10.000 Kč, SHM = 10.000 + (10.000 * 0,09) + (10.000 * 0,26) =                      13.500 Kč
SHM představuje zároveň i celkový mzdový náklad zaměstnavatele.
 
Čistá mzda zaměstnance se potom stanoví jako HM – náklad na zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem z hrubé mzdy – náklad na sociální zabezpečení hrazené zaměstnancem z hrubé mzdy - daň z příjmu ve výši 15% ze superhrubé mzdy, tedy:
10.000–(10.000* 0,045) – (10.000 * 0,08) – (13.500 * 0,15) =                                     6.725 Kč
 
Pozn.: oba výše uvedené příklady jsou uváděny bez slev na dani, k výpočtu jiných částek mezd a v případě uplatnění slev na dani lze použít nějakou z finančních kalkulaček (http://www.mesec.cz/dane-a-stat/dan-z-prijmu/kalkulacky/zmena-ciste-mzdy-po-reformach-predstavenych-3-dubna-2007/), většina z nich však neřeší příklad A.
 
 
C. Odměny členů statutárních orgánů a členů družstev za rok 2007, které budou zúčtovány ve zdaňovacím období roku 2007, budou zdaněny dle § 38h), odst. 1, tzn.ve stejném režimu jako v roce 2007.
 
D. Dohoda o provedení práce (DPP)
a) pokud nebude podepsáno Prohlášení k dani,odvádí se srážková daň ve výši 15% z hrubé mzdy, a to při výplatě hrubé mzdy do 5.000,- Kč měsíčně - § 6, odst. 4 a § 36 odst. 2b.;
b) pokud nebude podepsáno Prohlášení k dani, odvádí se zálohová ve výši 15% z hrubé mzdy, a to při výplatě hrubé mzdy nad 5.000,- Kč měsíčně;
c) pokud bude podepsáno Prohlášení k dani, odvádí se vždy zálohová ve výši 15% z hrubé mzdy, a to při výplatě hrubé mzdy z neomezené částky.
Pozn: Srážková daň je pevná, tj. nelze oproti ní již uplatnit žádnou odečitatelnou položku, zatímco zálohová daň podléhá vyúčtování za příslušné zdaňovací období (kalendářní rok), a lze oproti ní uplatnit odečitatelné položky.
 
 
 
Povinnosti zaměstnavatele (tedy BD nebo SVJ) v případech A a B:
 
1) přihlášení Bytového družstva nebo Společenství vlastníků (zaměstnavatele) ke zdravotnímu a případně sociálnímu pojištění, přihlašování jednotlivých zaměstnanců ke zdravotnímu a případně sociálnímu pojištění;
2) vedení mzdové agendy, provedení výpočtu všech složek mzdy a zaslání všech finančních plnění;
3) průběžné zasílání přehledů jednotlivým pojišťovnám;
4) odhlášení zaměstnavatele ze sociálního a případně zdravotního pojištění a odhlašování jednotlivých zaměstnanců ze zdravotního a případně sociálního pojištění.
 
Pozn.: v případě odhlášení organizace lze následně očekávat kontrolu ze strany příslušných orgánů.
 
V případě 1) je potřeba při vyřizování agendy dokládat Plnou moc od statutárních zástupců (podle příslušného ustanovení ve výpisu z OR) zaměstnavatele a aktuální (tedy ne starší tří měsíců) výpis z Obchodního rejstříku. Je třeba dále postupovat tak, aby nedošlo k porušení §10 zák. č.48/1997 Sb. o oznamovací povinnosti zaměstnavatele, podle které je zaměstnavatel povinen provést oznámení o změně (přihlášení či odhlášení) do 8 dnů po nastalé změně. V případě porušení této povinnosti může být uplatněna (teoreticky ze zákona) ze strany zdravotního zabezpečení pokuta až do výše 200.000,- Kč (podle zák.č. 48/1997 Sb., §10) a v případě sociálního zabezpečení až do výše 20.000,- Kč (podle zák.č.582/1991 Sb., §54, odst.2). V případě porušení povinnosti uvedené pod bodem c) může být uplatněna (opět teoreticky ze zákona) pokuta až do výše 50.000,- Kč (podle zák.č. 592/1992 Sb., §25). Mimo tyto pokuty, které by mohly být v různé výši vůči zaměstnavateli uplatněny, by pravděpodobně došlo k uplatnění penále v případě pozdních plateb, a to ze strany orgánů sociálního zabezpečení ve výši 0,05% za každý kalendářní den prodlení (podle zák.č.589/1992 Sb., §20), a ze strany orgánů zdravotního pojištění ve výši 0,1% za každý kalendářní den prodlení (podle zák.č.592/1992 Sb., §18).
 
 
 
 
Nebude-li vyplácena mzda pravidelně, tzn. měsíčně, je povinností zaměstnavatele následně po provedení výplaty provést odhlášení, a to jak zaměstnance (to v každémpřípadě), tak i zaměstnavatele (pokud žádnému jinému zaměstnanci není nadále mzda vyplácena v pravidelných měsíčních cyklech).
 
 
 
Pozn: z uvedeného vyplývá, že v případě, kdy výplaty jsou prováděny pravidelně podle měsíčního harmonogramu, je zaměstnavatel i zaměstnanec trvale přihlášen ke zdravotnímu a sociálnímu pojištění a není proto potřeba provádět odhlášení a opětovné přihlášení. Při každé nepravidelné výplatě odměn se postupuje dle bodu 1) a 4).
 
Pro úplnost je ještě potřeba doplnit, že pro daňové účely je na každého člena statutárního orgánu a kontrolní komise nahlíženo jako na zaměstnance Bytového družstva nebo Společenství vlastníků.
 
 
                                                                             
 
Pro další případy uvádíme odkaz na následující metodickou pomůcku:
 
 



Aktuality

02/23 Zveřejnění průměrné roční míry inflace 11.01.2023

Věc: Výpis ze statistického zjišťování
Průměrná roční míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen
(CPI – Consumer Price Index) za 12 měsíců roku 2022 proti průměru 12 měsíců roku 2021

01/23 Mzdová agenda od 1. 1. 2023 10.01.2023

Minimální mzda v roce 2023 – vláda se rozhodla zvýšit minimální měsíční mzdu na 17 300,- Kč a minimální hodinovou sazbu na 103,80 Kč.

05/22 !!! Zrušeno nařízení vlády č. 263/2022 o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo 06.10.2022

Bylo zrušeno nařízení vlády č. 263/2022 o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo tedy tzv. Úsporný tarif pro bytové domy

04/22 Úsporný tarif pro bytové domy 30.08.2022

Příspěvek na elektřinu a plyn, teplo pro zákazníky v bytových domech, kalkulačka . Předání počtu bytů distributorovi je nutnou podmínkou pro získání příspěvku.

03/22 Tisková zpráva MMR 11.04.2022

Lidé mají právo na přesné a jasné vyúčtování za teplo a teplou vodu

02/22 Poplatek za komunální odpad Praha 10.01.2022

S účinností od 1. ledna 2022 vstupuje v platnost nová obecně
závazná vyhláška č. 17/2021 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku za odkládání komunálního
odpadu z nemovité věci, a zároveň dochází ke změně systému správy poplatku za…