Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

(14/08) SVJ, účetnictví

Výpočet daně z příjmů právnických osob u SVJ


27.2.2008, Ing. Tomáš Dostálek, daňový poradce ev. č. 4063, Zdroj: Verlag Dashöfer
 
Pro SVJ platí, že naprostá většina jejich výnosů je ze zdanění vyloučena. Jedná se zejména o úroky z běžného účtu, dotace z veřejných rozpočtů či státních fondů a příspěvky na správu domu hrazené jednotlivými vlastníky jednotek.
Společenství vlastníků jednotek spadá do kategorie daňových subjektů, které nejsou založeny za účelem podnikání („neziskové subjekty") a které jsou vymezeny v § 18 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP).
 
 
Předmět daně u SVJ
Pro SVJ platí, že naprostá většina jejich výnosů je ze zdanění vyloučena. Podle § 18 odst. 4 ZDP se jedná zejména o úroky z běžného účtu, dotace z veřejných rozpočtů či státních fondů a příspěvky na správu domu hrazené jednotlivými vlastníky jednotek. Příspěvky vlastníků jednotek nejsou předmětem daně za podmínky, že s nimi související náklady jsou stejné nebo vyšší. Tato situace ovšem v případě SVJ nastává vždy.
  V souladu se sdělením Ministerstva financí čj. 281/55 462/2002 dále u SVJ nejsou předmětem daně příjmy z pronájmu nebytových prostor domu (např. prostory pronajaté k podnikání) či příjmy z prodeje majetku, který je součástí společného zařízení (např. prodej pračky nebo mandlu). Tyto příjmy jsou příjmem jednotlivých vlastníků jednotek.
  Některá SVJ však kromě výše uvedených příjmů dosahují i dalších výnosů, které již předmětem daně jsou. Nejčastěji se jedná o úroky z jiných bankovních účtů než běžných (pokud neexistuje dohoda, že tyto úroky budou rozúčtovány jednotlivým vlastníkům jednotek), úroky z vkladů u stavebních spořitelen (pokud je smlouva uzavřena mezi SVJ a stavební spořitelnou) a přijaté penále či úroky z prodlení za opožděné platby vlastníků jednotek.
 
Možnost snížení základu daně
Samotná skutečnost, že SVJ má zdanitelné výnosy, ještě neznamená, že SVJ bude také muset platit daň z příjmů právnických osob. SVJ jakožto neziskový subjekt má totiž možnost snížit si svůj základ daně podle § 20 odst. 7 ZDP, a to až o 30 % (maximálně však o 1 000 000 Kč). Je-li ovšem toto 30 % snížení nižší než 300 000 Kč, lze od základu daně odečíst částku právě ve výši 300 000 Kč (maximálně ale do výše základu daně).  
Pro uplatnění tohoto snížení základu daně stanovuje ZDP podmínku, že SVJ musí použít takto ušetřené prostředky k úhradě nákladů spojených se správou domu, a to v následujícím zdaňovacím období. Vzhledem k tomu, že mezi tyto náklady spadají například náklady na údržbu a opravy domu, odměny členům volených orgánů či poplatky bance za vedení účtu, nepředstavuje splnění této podmínky pro SVJ výrazný problém.
Po snížení základu daně dosahuje naprostá většina SVJ nulového základu daně a nemusí tak státu zaplatit žádnou daň z příjmů právnických osob.
 
Povinnost podat daňové přiznání
Pro SVJ dále také platí zvýhodnění týkající se povinnosti podat daňové přiznání.
Podle § 38m odst. 8 písm. a) ZDP totiž SVJ nemusí podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob, pokud v daném zdaňovacím období nemá příjmy, které jsou předmětem daně, a pokud zároveň nedošlo k porušení výše uvedené podmínky pro snížení základu daně. Tuto skutečnost SVJ nemusí oznamovat finančnímu úřadu.  
Lze tedy konstatovat, že na povinnost SVJ podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob nemá vliv skutečnost, zda se již k této dani registrovala, ale pouze to, zda v daném zdaňovacím období mělo či nemělo zdanitelné výnosy.
Příklad výpočtu daně z příjmů právnických osob a sestavení daňového přiznání (na základě několika vybraných nákladů a výnosů)
 
Náklady
1. Oprava domu
230 000
2. Odměny členům výboru
30 000
3. Pojištění domu
10 000
4. Poplatky za vedení bankovních účtů
1000
5. Úroky z bankovního úvěru
2000
Celkem
273 000
 
Výnosy
1. Příspěvky vlastníků jednotek na správu domu
263 000
2. Penále za opožděnou platbu příspěvku vlastníka jednotky
1000
3. Úroky z běžného účtu
500
4. Úroky z termínovaného vkladového účtu
3000
5. Úroky ze stavebního spoření (smlouva uzavřena mezi SVJ a spořitelnou)
4000
6. Dotace na úroky z bankovního úvěru
1500
Celkem
27 3000
 
 
 
 
Postup při výpočtu daně ve formuláři daňového přiznání
 
II. oddíl - daň z příjmů právnických osob                                                  
ř. 10: Hospodářský výsledek před zdaněním (= výnosy - náklady)
0
ř. 40: Daňově neuznatelné náklady[1] (= celkové náklady)
273 000
ř. 70: Souhrn položek zvyšujících základ daně (= ř. 40)
273 000
ř. 101: Nezdanitelné výnosy[2] (= výnos 1., 3. a 6.)
265 000
ř. 170: Souhrn položek snižujících základ daně (= ř. 101)
265 000
ř. 200: Základ daně (= ř. 10 + ř. 70 - ř. 170)
8000
ř. 220: Základ daně po úpravě (= ř. 200)
8000
ř. 250: Základ daně po úpravě (= ř. 220)
8000
ř. 251: Snížení základu daně[3] (= ř. 250)
8000
ř. 270: Základ daně po snížení (= ř. 250 - ř. 251)
0
ř. 280: Sazba daně
24 %
ř. 290: Daň (= ř. 270 * ř. 280)
0
ř. 310: Daň po úpravě (= ř. 290)
0
ř. 330: Daň po úpravě (= ř. 310)
0
ř. 340: Celková daňová povinnost (= ř. 330)
0
ř. 360: Celková daňová povinnost (= ř. 340)
0
 
V. oddíl - placení daně
ř. 1: Zaplacené zálohy
0
ř. 4: Nedoplatek
0
 
Příloha č. 1 II. oddílu A                                                                   
ř. 1: 51 - Služby (= náklad 1.)
230 000
ř. 2: 52 - Osobní náklady (= náklad 2.)
30 000
ř. 3: 54 - Ostatní náklady (= náklad 3., 4. a 5.)
13 000
ř. 13: Celkem (= ř. 1 + ř. 2 + ř. 3)
273 000
 
Příloha č. 1 II. oddílu K
ř. 1: Čistý obrat (= celkové výnosy)
273 000
 
 
 
[1] Daňově neuznatelné náklady podle § 25 odst. 1 písm. i) ZDP
[2] Nezdanitelné výnosy podle § 18 odst. 4 ZDP
[3] Snížení základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP
 

Pramen: http://www.stavebniklub.cz/?sekce=4&uroven=7&cid=185080




Aktuality

02/23 Zveřejnění průměrné roční míry inflace 11.01.2023

Věc: Výpis ze statistického zjišťování
Průměrná roční míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen
(CPI – Consumer Price Index) za 12 měsíců roku 2022 proti průměru 12 měsíců roku 2021

01/23 Mzdová agenda od 1. 1. 2023 10.01.2023

Minimální mzda v roce 2023 – vláda se rozhodla zvýšit minimální měsíční mzdu na 17 300,- Kč a minimální hodinovou sazbu na 103,80 Kč.

05/22 !!! Zrušeno nařízení vlády č. 263/2022 o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo 06.10.2022

Bylo zrušeno nařízení vlády č. 263/2022 o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo tedy tzv. Úsporný tarif pro bytové domy

04/22 Úsporný tarif pro bytové domy 30.08.2022

Příspěvek na elektřinu a plyn, teplo pro zákazníky v bytových domech, kalkulačka . Předání počtu bytů distributorovi je nutnou podmínkou pro získání příspěvku.

03/22 Tisková zpráva MMR 11.04.2022

Lidé mají právo na přesné a jasné vyúčtování za teplo a teplou vodu

02/22 Poplatek za komunální odpad Praha 10.01.2022

S účinností od 1. ledna 2022 vstupuje v platnost nová obecně
závazná vyhláška č. 17/2021 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku za odkládání komunálního
odpadu z nemovité věci, a zároveň dochází ke změně systému správy poplatku za…