Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies (viz Podmínky používání). Cookies jsou nutné pro fungování webu. Rozumím

(03/13) Změny daňových a souvisejících zákonů od 1.1.2013

Jistě jste v závěru roku 2012 s napětím sledovali, jestli dojde ke schválení novely zákona o DPH, která by nám všem upravila sníženou a základní sazbu na 15 a 21 %. Tato novela byla nakonec schválena, pan prezident ji 21.12.2012 podepsal a 27.12.2012 byla rozeslána ve sbírce zákonů jako zákon č. 500/2012 Sb. Zároveň ve stejném legislativním procesu a se stejnými problémy byla schvalována ještě jedna novela zákona o DPH, která byla schválena spolu s výše uvedeným zákonem, přičemž tato novela byla rozeslána ve sbírce zákonů 31.12.2012 jako zákon č. 502/2012 Sb. Oba zákony mají pro většinu bodů účinnost od 1.1.2013.

Vzhledem k tomu, že obsahem uvedených novel nebyla jen změna sazby DPH a ani se netýkala jen a pouze DPH, dovoluji si Vás ve stručnosti s nejdůležitějším obsahem těchto novel daňových zákonů seznámit. Pokusím se jen o velmi stručná upozornění a to v oblastech, se kterými se můžete v praxi nejvíce setkat.


Daň z přidané hodnoty

  • Zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty základní sazba na 21% a snížená sazba na 15% v letech 2013-2015.
  • Rozšíření ručení za odvod DPH. Pokud plátce provede bezhotovostním převodem platbu za zdanitelné plnění dodavateli, jehož účet nebude zveřejněn správcem daně, nebo bude-li dodavatel tzv. nespolehlivým plátcem a v některých dalších případech, bude takovýto příjemce plnění ručit za případnou nezaplacenou daň. V registru ekonomických subjektů ARES již dnes je u každého plátce uvedeno, jestli je veden v registru tzv. nespolehlivých plátců daně, což není nic jiného než černá listina daňových hříšníků. Dále předpokládám, že v registru ARES budou i uvedena čísla účtů jednotlivých plátců, na která přijímají platby za zdanitelná plnění. Plátce je povinen do 28.2.2013 nahlásit svému finančnímu úřadu čísla účtů, na které přijímá platby za zdanitelná plnění. Pokud tak neučiní, správce daně zveřejní ta čísla účtů, které u plátce eviduje z titulu jeho registrační povinnosti.
  • Osvobození při převodu nemovitosti. Lhůta, po jejímž uplynutí budou převody nemovitostí osvobozeny od DPH, se prodlužuje ze tří na pět let. Toto se bude ale vztahovat až na nemovitosti nabyté po účinnosti zákona tj. po 1.1.2013. Po uplynutí této lhůty se plátci mohou rozhodnout uplatnit na převod nemovitosti daň, což je poměrně průlomové ustanovení a bude určitě plátci v určitých případech využíváno s ohledem např. na problematiku úpravy odpočtu podle § 78 ZDPH.
  • Zdaňovací období. Základním zdaňovacím obdobím bude pro všechny plátce měsíční zdaňovací období. Čtvrtletní zdaňovací období bude možné pouze v případě, že obrat plátce nepřekročí 10 000 000 Kč. U nově registrovaných plátců bude od samého počátku měsíční zdaňovací období, i kdyby jejich roční obrat byl třeba jen 1 mil. Kč. Tito plátci si budou moci zvolit čtvrtletní zdaňovací období až po uplynutí celého kalendářního roku kdy byli plátci. Např. fyz. osoba se zaregistruje jako plátce 5.2.2013. Prvním celým kalendářním rokem, kdy bude plátcem bude až rok 2014 tj. až od 1.1.2015 si tento plátce bude moci zvolit čtvrtletní zdaňovací období.
  • Dochází k úpravám při vystavování daňových dokladů v elektronické podobě. S elektronickou podobou faktury musí souhlasit odběratel.
  • Zrušení povinnosti doplňovat některé údaje na daňový doklad. Plátci – odběratelé měli doposud povinnost doplňovat na daňové doklady jako je např. zjednodušený daňový doklad, či doklad v režimu přenesení daňové povinnosti údaje o vypočtené dani apod. Tato povinnost se ruší a přesouvá se do evidence pro daňové účely. Naopak je plátce povinen u všech daňových dokladů ať v listinné či elektronické podobě zachovat po celou dobu pro uchovávání dokladů jejich věrohodnost původu, neporušenost jeho obsahu a jeho čitelnost. K tomuto by mělo GFŘ vydat metodický materiál.
  • Nový univerzální text v případech, kdy daň přiznává a odvádí příjemce zdanitelného plnění. V § 29 odst. 2 písm. c) se mj. doplňuje pro tyto případy jako náležitost daňového dokladu text „daň odvede zákazník“ Toto se bude používat zejména u dokladů vystavených v režimu přenesení daňové povinnosti, kde se doposud uváděl text, že je plnění ve zvláštním režimu a že daň je povinen přiznat a zaplatit odběratel. Vzhledem k tomu, že uvedený text je v zákoně uveden také v uvozovkách, měla by se podle mého použít jeho přesná citace. Jinými slovy nedoporučuji na uvedená 3 slova aplikovat nějakou lidovou tvořivost jako např. daň přizná odběratel; DPH zaplatí zákazník apod. Jedním slovem - úžasné  Speciální text se bude používat i v případech, že za plátce vystavuje daňové doklady odběratel, což je specialita některých velkých firem a obchodních řetězců, ale tím Vás nebudu zatěžovat, protože se s tím obvykle asi nesetkáváte.
  • Režim přenesení daňové povinnosti u stavebních a montážních prací (RPDP). S ohledem na obtížnost určení některých služeb podléhající RPDP se nově v § 92e zavádí právní fikce režimu přenesení v případech, kdy plátce - dodavatel vystaví doklad na který uvede údaj, že „daň odvede zákazník“, přičemž plátce - odběratel tento doklad akceptuje a do své evidence doplní výši daně. Jinými slovy pokud obě strany budou k plnění přistupovat jako k plnění v režimu PDP se všemi právy a povinnostmi, i když se ve skutečnosti nebude jednat o práce zařazené v CZ-CPA 41 – 43, zákon uměle konstruuje právní stav (fikci), že se o RPDP jedná. Samozřejmě se musí jednat o práce příbuzné stavebně montážním pracem, které jsou sporné, jako např. oblast různých drobných oprav a údržby apod.. Nelze tohoto využít např. na účetní služby a obejít tím problematiku ručení za daň apod.
  • Závazné posouzení. Nově bude možné požádat správce daně o závazné posouzení, zda dodávka šrotu a odpadu podléhá či nepodléhá režimu lokálního reverse-charge.
  • Přiznávaní daně z přijatých plateb. U osob, které nevedou účetnictví, ale vedou např. daňovou evidenci, vzniká nově povinnost přiznat daň i z přijatých plateb (záloh) přijatých před uskutečněním zdanitelného plnění. Doposud pro tyto osoby platila výjimka, podle které přiznávaly daň až při uskutečnění zdanitelného plnění a při přijetí platby jen když se tak rozhodly.
  • Změny v registracích plátců. Nově se při povinné registraci stane osoba povinná k dani plátcem od 1. dne druhého měsíce, následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat 1 mil. Kč. Dochází tak ke zkrácení doby mezi překročením obratu a okamžikem, kdy se osoba stává plátcem DPH o 1 měsíc, protože doposud platilo, že se stala plátcem od 1. dne třetího měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat 1 mil. Kč.
  • Změna v uspořádání zákona o DPH. Ten kdo občas pracuje s textem zákona o DPH upozorňuji, že došlo k určité změně v uspořádání některých ustanovení. Tak např. plátci se nám přesunuli z § 94 tj. z konce zákona do § 6 až § 6f tj. prakticky na začátek. Některá samostatná ustanovení se pro změnu rozpadla do více paragrafů, kdy např. každý druh daňového dokladu jako je např. řádný DD, zjednodušený DD, platební kalendář, splátkový kalendář atd. má svůj samostatný paragraf.
  • Daňová přiznání se budou s účinností od 1. ledna 2014 podávat povinně pouze elektronicky. Tato povinnost se nebude týkat fyzických osob, jejichž obrat nepřesáhne 6 000 000 Kč.

 

Daň z příjmů

  • Omezení výdajových paušálů u daně z příjmů fyzických osob. U určitých skupin poplatníků, uplatňujících výdajové paušály dochází k omezení výše, kterou takto mohou uplatnit. Konkrétně se jedná o osoby s příjmy z podnikání, pro které platí paušál 40 % (advokáti, auditoři, lékaři atd.) a pro osoby s příjmy z pronájmu, mající paušál 30 %. Tyto osoby mohou uplatnit paušální výdaje jen do výše 800.000,- Kč u osob se 40 % paušálem a 600.000,- Kč u osob se 30 % paušálem.
  • „Trest“ pro poplatníky uplatňující výdajový paušál. Všichni ti, kdo uplatňují jakýkoliv výdajový paušál u příjmů z podnikání podle § 7 (tj. 30% - 80%), či u příjmů z pronájmu podle § 9 (30%) si nebudou moci uplatnit slevu na dani na manželku, či daňové zvýhodnění na děti, pokud dílčí základ daně u příjmů, kde uplatnili výdajové paušály přesáhne 50 % celkového základu daně.
  •  Zvýšení srážkové daně u tzv. pasivních příjmů (dividendy, úroky, licenční poplatky) vůči daňovým rájům z 15% na 35%.
  •  Solidární zvýšení daně z příjmů fyzických osob ve výši 7 % z příjmu převyšujícího 48násobek průměrné mzdy v letech 2013-2015. Týká se fyzických osob, jejichž roční příjem bude v roce 2013 vyšší jak 1.242.432,- Kč, či v měsíci, ve kterém jejich hrubý příjem přesáhne částku 103.536,- Kč. Solidární zvýšení se bude platit z „přesahu“ uvedených částek. Pokud tedy OSVČ dosáhne za rok 2013 základu daně např. ve výši 1.542.432,- Kč, pak zaplatí solidární zvýšení 7 % z částky 300.000,- Kč tj. 21.000,- Kč. U zaměstnanců, u kterých byť v jednom měsíci bude záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti zvýšena o solidární zvýšení, budou mít povinnost podat za příslušný kalendářní rok daňové přiznání a nebude možné jim provést roční zúčtování daně.
  • Zrušení základní slevy na dani z příjmů fyzických osob pro důchodce v letech 2013-2015 u důchodců, kteří k 1. lednu pobírali starobní důchod. Tato změna vyvolala na přelomu roku obrovskou vlnu přerušování výplat starobních důchodů k 1.1.2013 s tím, že je následně např. od 2.1.2013 znovu požádáno o jeho výplatu. Uvidíme, jak se k tomuto spekulativnímu kroku, který údajně provedla cca třetina pracujících starobních důchodců, postaví naše daňová správa. Zatím jejich ohlasy nejsou moc příznivé.
  • Zvýšení limitu osvobozeného příspěvku zaměstnavatele na penzijní či životní pojištění ze stávajících 24.000,- Kč na 30.000,- Kč. Tato změna byla provedena zákonem č. 403/2012 Sb., změna zákona o doplňkovém penzijním spoření.

Zdravotní pojištění

  • Zrušení stropů u pojistného na veřejné zdravotní pojištění v letech 2013-2015

Daň z převodu nemovitostí

  • Zvýšení daně z převodu nemovitostí ze 3 % na 4 %. Tato změna se vztahuje na převody nemovitostí po 1.1.2013. Jinak bych chtěl v této souvislosti upozornit na návrh zákona o dani z nabytí nemovitých věcí, který by měl, pokud bude schválen, v budoucnu nahradit daň z převodu nemovitostí. Podle tohoto návrhu by měl v budoucnu platit daň kupující.


Pevně věřím, že když jste dočetli tento materiál až sem, že jste se moc nevyděsili. To totiž ještě nic není. V roce 2013 se budeme muset všichni připravit na příchod nového občanského zákoníku a zákona o korporacích s účinností od 1.1.2014 a to bude teprve pro všechny náročná porce. Takže nezbývá než všem popřát hodně zdaru v jejich konání.

V Karlových Varech 3.1.2013

 

Bc. Petr Hadroušek - daňový poradce
 




Aktuality

02/23 Zveřejnění průměrné roční míry inflace 11.01.2023

Věc: Výpis ze statistického zjišťování
Průměrná roční míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen
(CPI – Consumer Price Index) za 12 měsíců roku 2022 proti průměru 12 měsíců roku 2021

01/23 Mzdová agenda od 1. 1. 2023 10.01.2023

Minimální mzda v roce 2023 – vláda se rozhodla zvýšit minimální měsíční mzdu na 17 300,- Kč a minimální hodinovou sazbu na 103,80 Kč.

05/22 !!! Zrušeno nařízení vlády č. 263/2022 o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo 06.10.2022

Bylo zrušeno nařízení vlády č. 263/2022 o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo tedy tzv. Úsporný tarif pro bytové domy

04/22 Úsporný tarif pro bytové domy 30.08.2022

Příspěvek na elektřinu a plyn, teplo pro zákazníky v bytových domech, kalkulačka . Předání počtu bytů distributorovi je nutnou podmínkou pro získání příspěvku.

03/22 Tisková zpráva MMR 11.04.2022

Lidé mají právo na přesné a jasné vyúčtování za teplo a teplou vodu

02/22 Poplatek za komunální odpad Praha 10.01.2022

S účinností od 1. ledna 2022 vstupuje v platnost nová obecně
závazná vyhláška č. 17/2021 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku za odkládání komunálního
odpadu z nemovité věci, a zároveň dochází ke změně systému správy poplatku za…